Wat leerkrachten zeggen over de muziekmethode
We hebben een aantal van onze gebruikers gebeld met de vraag: wat vind je van Muziek & Meer Digitaal nu je 'm langer gebruikt?
Hieronder hun antwoorden.
"Het gebruikersgemak is opvallend."
″In de verscholen minuutjes werkt de methode heel makkelijk. In de bovenbouw is het fijn dat er niet alleen liedjes zijn, maar veel meer dan dat. De extra werkvormen, bijvoorbeeld dat je samen een filmpje kijkt, passen heel mooi bij de belevingswereld van de leerlingen.″
Koen Woltmeijer
Directeur en leerkracht groep 7
CBS de Borgh, Borger
"Iedere week wordt in elke klas zeker een half uur meer muziek gegeven."
″Onze leerlingen en leerkrachten zijn enthousiast. De handleiding is duidelijk en de lessen zijn makkelijk voor te bereiden. De lessen zijn makkelijk uitvoerbaar en spreken voor zich.″
Elke Dinsbach
Leerkracht onderbouw
KC de Dompelaar, Elsendorp
"Dit is waar kinderen van smullen: een rijke les."
″Erg ideaal en overzichtelijk dat de methode voor groep 1/2 is ingedeeld in thema’s en sub-thema's. Hierdoor kan ik snel zoeken en vinden wat ik nodig heb. En dan ook nog op het juiste niveau.″
″Top dat je bladmuziek hebt en een mp3 met en zonder zang. Het is een enorm pluspunt dat er bij veel liedjes extra activiteiten en werkvormen staan. Dit is wat ik zelf bij veel andere methodes mis. Je hebt èn een suggestie èn het materiaal staat klaar. Daardoor kan ik een muziekles veel rijker maken voor de kinderen.″
Karina Vervoordeldonk
Vervangend leerkracht
Diverse basisscholen Prodas
"Niet te vergelijken met andere methodes."
″Voor ik met Muziek & Meer Digitaal begon, deed ik lesjes uit Moet Je Doen en zongen we eigen liedjes, die ik ooit samen met m’n leerlingen schreef. Op mijn vorige school dirigeerde ik een schoolkoortje, dat wekelijks repeteerde. Die eigen liedjes zijn toen zelfs opgenomen in de studio. 1 eigen liedje heeft het gehaald tot de finale van het Junior Songfestival. En ik schreef ook liedjes met leerlingen als Laura van den Elzen, die in 2016 tweede werd in de Duitse editie van Idols. Ik heb jaren gezocht naar een praktische en leuke methode met doorgaande leerlijn.″
″In de methodes die ik geprobeerd heb, vond ik weinig echt muziek zitten. De lessen draaien naar mijn zin teveel om losstaande oefeningen.″
″Muziek & Meer is niet te vergelijken met andere methodes. Het is een geheel. De liedjes zijn leuk, de interactie die met de kinderen op gang komt is fijn, er komt theorie aan bod, muziekgeschiedenis, ritmes, instrumenten.″
″De thema’s spreken erg aan, bijvoorbeeld Elektrische Instrumenten. De voorleesverhalen sluiten aan bij de belevingswereld: leerlingen leven mee met de avonturen van hoofdpersoon Koen. Alles zit erin, op een speelse manier.″
″De kinderen doen zó graag mee. Bijvoorbeeld in de les waarin ze leren drummen met hi-hat, snare en base. Dat vinden ze echt moeilijk! Je ziet dan de verschillen tussen de leerlingen, maar iedereen doet enthousiast mee.″
Edwin van Zeeland
Leerkracht groep 7
OBS 't Einder, Gemert
"Ook mijn collega's zeiden:
dit kan iedereen."
″Ik ben op school degene die probeert iedereen aan de muziek te krijgen. Dus begon ik met muziekinschool.net. Een prima methode om samen te zingen en te spelen. Maar daarnaast wilde ik mijn leerlingen meer theoretische muziekkennis meegeven. Dus ging ik op zoek naar een completere methode. En kwam bij Muziek & Meer Digitaal uit.″
″Op een studiedag deed ik Muziek & Meer Digitaal voor. Tot dat moment gaven veel collega’s geen muziek. Zij vonden muziek te moeilijk en het kostte hen teveel uitzoekwerk. Muziek & Meer Digitaal werd beoordeeld als heel laagdrempelig. Ze zeiden: "Dit kan iedereen".″
″Met Muziek & Meer Digitaal geef ik meer muziekles. Leerlingen leren over de kwartnoot, de rust, omhoog en omlaag. Over verschil in gevoel. Andere kinderen komen aan bod. Ik heb bijvoorbeeld een jongen in de groep die moeilijk rekent. Maar bij muziek gaat hij er voor.″
″Daarnaast is de methode digitaal: hij blijft veranderen. Hij is systematisch. Mooi ingedeeld.″
″De kinderen vinden het heel leuk. Ze houden gewoon van muziek.″
Sonja de Pooter
Leerkracht groep 5
GBS de Wingerd, Goes
"Het kost me weinig tijd."
″Ik ben altijd enthousiast over muziek. Ik heb eerder gewerkt met muziekinschool.net. Nu ik met Muziek & Meer Digitaal werk, is er eigenlijk niet zoveel veranderd. Het grootste voordeel is dat het me nu minder voorbereidingstijd kost. Ik kijk even snel, vaak de avond ervoor.″
″De liedjes spreken me aan. Ik bedenk er vaak zelf iets extra’s bij, zodat we ze steeds op een andere manier kunnen zingen. Voor groep 4 zit er af en toe een les met een werkblad bij. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar zingen en spelen is meer mijn ding. Van mij mogen er daarom nóg meer lessen met boomwhackers in. Dat vinden de leerlingen erg leuk.″
″Het is me opgevallen dat de drukke kinderen vaak heel ritmisch zijn. Ze genieten heel erg van muziek. De kinderen die het in andere vakken minder goed doen, doen het tijdens de muziekles juist goed. Ze staan even positief in het middelpunt.″
″Conclusie: de methode is heel handig, je pakt ‘m er snel bij, het is afwisselend en kost weinig voorbereiding.″
Roely Hulsebos
Leerkracht groep 4
CBS de Borgh, Borger
"Je kunt er heel flexibel mee omgaan."
″Voor we met Muziek & Meer Digitaal begonnen, vulde iedereen de muziekles zelf in. Het was een beetje ‘leve internet en leve liedjes zingen’. Nu we met Muziek & Meer Digitaal werken, staat muziek nog steeds structureel op het rooster. Alleen nu hebben we wel een doorgaande leerlijn.″
″De lessen sluiten aan bij de thema’s die we op school gebruiken. Zo ben ik vandaag begonnen met les 1 van het thema Sprookjes.″
″De methode is gebruiksvriendelijk, kost weinig voorbereiding, je kunt er snel doorheen, je hebt veel lessen tot je beschikking en er is veel afwisseling. Er komen veel verschillende facetten van muziek aan bod.″
″Wat ik ook prettig vind, is dat het geen superlange lessen zijn. Je kunt er heel flexibel mee omgaan. Red ik het bijvoorbeeld niet precies in één muziekles, dan plak ik de lesstof gewoon aan de volgende. En de kinderen zijn enthousiast.″
Svante Schmidt
Leerkracht groep 4/5
ODBS 't Kienholt, Hoogeveen
"Zo wordt muziekles geven voor leerkrachten ook weer leuk."
″Alles zit in de methode verwerkt en het is zeer toegankelijk voor de groepsleerkracht. Heel goed om te zien dat bijvoorbeeld het Gregoriaans wordt besproken en op een hele simpele manier wordt uitgelegd.″
″De methode sluit mooi aan bij de multimediale principes van Meyer. Zo worden bijvoorbeeld beeld en gesproken tekst gecombineerd voor het beste leerresultaat. Er wordt veel gebruik gemaakt van de digitale toepassingen. Er zit video, audio en beeld in verwerkt. En alles kan gegeven worden op het digitaal schoolbord.″
″De angsten van groepsleerkrachten worden door deze methode een stuk minder. Zo wordt muziekles geven voor hen ook weer leuk.″
Anouk Overman
Muziekwetenschapper
UvA, Amsterdam
"Zelfs bij gebrek aan tijd kun je met deze methode prima uit de voeten."
″De methode is toegankelijk en eenvoudig in gebruik. Het geeft een fijne ondersteuning om kwalitatief goede muzieklessen te geven. Ook voor de leerkracht die wat minder muzikaal is onderlegd.″
″De lessen zijn praktisch en vergen weinig voorbereidingstijd. De vele lessuggesties en afwisselende werkvormen bieden de leerkracht vele handvatten om een prikkelende muziekles te geven. Zelfs bij gebrek aan tijd kun je met deze methode ook prima uit de voeten.″
″De vormgeving en beeldmateriaal spreken de kinderen erg aan. De thema’s sluiten aan bij het niveau van de kinderen, ze worden uitgedaagd om zelf na te denken, te verbazen en te ontdekken.″
″De methode biedt ook veel mogelijkheden om verbinding te leggen met andere vakken. Bijvoorbeeld de les over 'middeleeuwse muziek' sluit precies aan bij geschiedenis. Het maakt de geschiedenisles betekenisvoller en de leerlingen komen veel te weten over de leefomstandigheden in die tijd. De geschiedenisles wordt zo op een andere manier belicht, die voor de kinderen erg aantrekkelijk is.″
Marijke Ornek
BS de Vlieger, Volkel
"De methode is erg vrij te gebruiken."
″De methode is erg overzichtelijk, niet te druk. Het is handig in gebruik. Erg leuk dat je naast gewone liedjes ook liedjes als 'All of me' gebruikt. Vooral in de bovenbouw spreekt dit veel meer aan.″
″Er zijn veel gevarieerde werkvormen, waarin de leerlijnen van muziek duidelijk aan bod komen. Je zit niet 'vast' aan een bepaalde volgorde. Er is veel ruimte voor eigen inbreng om een thema verder vorm te geven, al hoeft het niet. Zelf vind ik dit erg prettig. Ik denk dat steeds meer leerkrachten niet klakkeloos een methode willen volgen, maar juist de methode als hulpmiddel zien.″
″Er is veel ruimte voor de integratie van andere activiteiten als lees- en schrijfactiviteiten, handvaardigheid, drama-onderwijs en reken- en wiskundeactiviteiten. Bijvoorbeeld bij groep 1/2: 'Waar is de kastanje gebleven?' Dat is een mooie aanleiding om aan ruimtelijke oriëntatie in het klaslokaal te werken.″
Nick Verberne
Student Pedagogiek
Competenties leerkracht: 100%
Leerlijn en leerdoelen: 100%
Inhoud: +
Resultaten uit muziekmethode-analyse
Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie Amateurkunst, LKCA, Utrecht
Bekijk hier de objectieve analyse van het LKCA (pdf). Deze kwam mede tot stand met hulp van muziekdocenten van verschillende pabo’s en conservatoria. Wij zijn trots op onze topscore voor Competenties Leerkracht en onze hoge scores op de overige onderdelen.