Waarom je beter zelf muziekonderwijs kunt geven
Auteur Jennemieke Snijders (Conservatorium Maastricht/docent AMV-OMB & Fontys Eindhoven / Concept & Creatie) vertelt:
Ik ben methodeontwikkelaar geworden om groepsleerkrachten en leerlingen plezier en vertrouwen in hun talenten te geven. 10 jaar geleden maakte ik de overstap van vakleerkracht naar methodemaker. Waarom?
Als vakleerkracht maakte ik tijdens de muziekles al het plezier met de leerlingen, terwijl vrijwel alle groepsleerkrachten aan de zijlijn gingen staan.
Vaak bang om te zingen, het 'verkeerd' te doen of gek over te komen. Ik keek naar hun verkramping en dacht: hoe kunnen deze leerkrachten ooit een veilige broedplek voor muziek en creativiteit creëren als ze zelf bang zijn om te falen? Ik besloot me om te scholen tot conceptontwikkelaar, zodat ik leerkrachten goed gereedschap in handen kon geven waarmee ze zich gesterkt zouden voelen.
Auteur Jennemieke Snijders: "Talentontwikkeling begint met het geven van vertrouwen."
Niet speciaal talent, maar een groeimindset brengt kinderen verder.
Ik leerde alles over de breinprincipes en de mindset-theorie. Daarin vond ik de verklaring voor de huivering rond muziek.
Veel leerkrachten hebben gewoon nooit een rolmodel gehad van wie ze leerde: kijk, je bent veilig, je wordt niet beoordeeld, ik probeer het ook gewoon, muziek is een kwestie van dóen.
Ik leerde ook dat de mindset van groepsleerkrachten (en ouders) de allergrootse bepalende factor is voor de mindset van hun leerlingen. Als groepsleerkracht heb je dus levenslang invloed op de talentontwikkeling van je leerlingen. Extra stimulans voor mij om een krachtige, maar eenvoudige muziekmethode te ontwikkelen.
Ik leer nu groepsleerkrachten wat ik zelf heb geleerd:
Hoe je de ontwikkeling van muzikaal en creatief potentieel op gang brengt. En hoe jij het beste groeimindset-rolmodel wordt dat een leerling zich kan wensen.
Muziek & Meer is mijn gereedschap. Het is de samenvatting van al mijn kennis als vakleerkracht, muzikant, conceptontwikkelaar en BCL-professional. Verpakt in een laagdrempelige methode die aan de kerndoelen voldoet en waarmee elke groepsleerkracht zelf muziek kan geven. De methode omzeilt chronisch tijdgebrek en is geworteld in de breinprincipes.
"Zo wordt muziekles geven voor leerkrachten ook weer leuk."
Anouk Overman
Muziekwetenschapper
UvA, Amsterdam
"Iedere week wordt in elke klas zeker een half uur meer muziek gegeven."
Elke Dinsbach
Leerkracht onderbouw
KC de Dompelaar, Elsendorp
Competenties leerkracht: 100%
Leerlijn en leerdoelen: 100%
Inhoud: +
Resultaten uit muziekmethode-analyse
Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie Amateurkunst, LKCA, Utrecht