Hoe kom je zelf, als leerkracht, in een leerproces waarin je muzikale intelligentie kan groeien?
Ten eerste helpt het om te weten dat je brein plastisch en maakbaar is.
Dit betekent dat je, ook als volwassene, steeds nieuwe neurale routes kunt aanleggen in je eigen brein. Je brein verandert onder invloed van dóen. En dat geldt dus ook voor muziek. Hoe vaker je aan muziek dóet, des te sterker je brein verandert.
Ten tweede doe je er goed aan om zelf te bepalen welke muzikale vaardigheden je wilt leren.
Door je eigen leerdoel te bepalen, zorg je zelf voor autonomie. Autonomie leidt tot aanmaak van dopamine in je brein. Dopamine zorgt ervoor dat je brein in een open leerstand komt.
Daarnaast ontstaat er focus als je je eigen doel bepaalt: je brein reageert alerter op alles waar jij van kunt leren.
Ten derde is het handig om in jezelf te onderzoeken welke mindset-snelweg je brein doorgaans neemt ten aanzien van je muzikale intelligentie.
Misschien denk je bijvoorbeeld ‘ik kan niet zingen’ of ‘ik ben niet muzikaal’. Dit staat je in de weg om je muzikale vaardigheden te ontwikkelen.
Zodra jij weet welke mindset-snelweg je brein automatisch neemt, dan kun je zeggen: ho ho, hier ben ik al bekend, ik wil nu graag linksaf, zodat ik een nieuw geitenpaadje in mijn brein kan aanleggen.
Ten vierde: zie jezelf als een leerprocesheld, die de uitdaging om zijn muzikale intelligentie te laten groeien vol overtuiging aan gaat.
Het feit dat je je muzikale vaardigheden wilt verbeteren en het leerproces aangaat, verdient bij voorbaat een medaille. Waardeer je eigen inspanningen. Je leerlingen zullen je dankbaar zijn.
[Jennemieke Snijders (Conservatorium Maastricht & Communicatie Fontys Eindhoven) werkte als muziekjuf en is nu auteur van de muziekmethode Muziek & Meer Digitaal. Daarnaast helpt ze mensen om zich te verbinden met hun eigen muzikale en creatieve talent bij bij Tinksel Muziekcreatie]