muziekmethode voor de basisschool
Je leert dit basisritme drummen in 3 stappen.
Dit is stap 1.
Groep 1 speelt de hi-hat door met een pen in de rechterhand op tafel te tikken.
Groep 2 speelt de base door de rechtervoet op de grond te laten vallen. Je hak blijft op de grond staan.
Groep 3 speelt de snare door met een potlood in de linkerhand op tafel te tikken.
Basisritme – stap 1
Je leert dit basisritme drummen in 3 stappen.
Dit is stap 3, de moeilijkste!
Je speelt de hi-hat door met een pen in de rechterhand op tafel te tikken.
Je speelt tegelijkertijd de base door de rechtervoet op de grond te laten vallen. Je hak blijft op de grond staan.
Je speelt de snare door met een potlood in de linkerhand op tafel te tikken.
Basisritme – stap 3
Je hoort een drumstel.
Trots stimuleren – Zijn er leerlingen in de klas die op drumles zitten?
De onderdelen op volgorde van de luisterfragmenten (beweeg met de muisaanwijzer over de afbeeldingen voor de juiste antwoorden):
1. Base (bastrom)
2. Floor (grondtrom)
3. Tom-toms
4. Snare (kleine trom)
5. Hi-hat
6. Bekken
Nieuwsgierigheid prikkelen – Vraag voordat je naar de luisterfragmenten gaat luisteren wat voor soort geluid de leerlingen zullen verwachten per onderdeel.
Verdeel de klas in drie groepen.
Tel hardop mee met 1-e-2-e-3-e-4-e. Begin in een heel rustig tempo en voer dit op.
Blijf herhalen. Ga pas door naar stap 2 als de leerlingen dit beheersen.
Uitdaging aangaan – Vraag trio’s (per groep een leerling) om tegelijkertijd het drumritme te laten horen. Dus zonder de steun van de rest van de klas.
Tel hardop mee met 1-e-2-e-3-e-4-e. Begin in een heel rustig tempo en voer dit op.
Blijf herhalen.
Ga trapsgewijs te werk: eerst 8 tellen de hi-hat. Vervolgens combineren met de base.
Ga pas door naar stap 3 als de leerlingen dit beheersen.
Samenwerken – Vraag de leerlingen om elkaar te helpen: maak duo’s die tegenover elkaar gaan zitten. Zo zien ze van elkaar wat ze doen.
Tel hardop mee met 1-e-2-e-3-e-4-e. Begin in een heel rustig tempo en voer dit op.
Blijf herhalen.
Ga trapsgewijs te werk: eerst 8 tellen de hi-hat. Vervolgens combineren met de base. Vervolgens combineren met de snare.
Trots stimuleren – Zie je dat er leerlingen zijn die het ritme helemaal zelfstandig kunnen drummen? Vraag hen om dit te laten horen, zonder de steun van de groep.