muziekmethode voor de basisschool
LES 5C
Je hoort dezelfde vier voorbeelden van muziek uit de Romantiek (1820 – 1900).
Fragment 1: welke twee blaasinstrumenten spelen de solo?
Fragment 2: Welk blaasinstrument speelt de korte solo?
Fragment 3: Welk instrument hoor je?
Fragment 4: Welk slaginstrument hoor je op het eind?
Luisterfragment 1
Luisterfragment 2
Luisterfragment 3
Luisterfragment 4
Bekijk samen het filmpje.
Mening geven – Wat zouden de leerlingen het meeste missen als ze doof zouden worden? En wat niet? Laat de leerlingen vertellen.
Bekijk samen het filmpje en bespreek samen de antwoorden.
Je ziet:
Uitdaging aangaan – Maak er een uitdaging van. Welke leerling herkent alle instrumenten?
Luister naar de luisterfragmenten en beantwoord samen de vraag:
Mening geven – Zijn er luisterfragmenten bij die de leerlingen aan een bepaalde gebeurtenis in hun eigen leven doet denken? Waarom past de muziek er goed bij? Laat de leerlingen vertellen.
Luister naar de luisterfragmenten en beantwoord samen de vragen:
Invloed geven – Vraag telkens een leerling naar het juiste antwoord, maar vraag een andere leerling of hij denkt dat het antwoord klopt.
Bekijk samen het filmpje.
Beargumenteren – Vraag de leerlingen om te beargumenteren waarom de term programmamuziek goed gekozen is.
Beantwoord samen de vraag.
NB Elk antwoord is goed, mits de leerling zijn antwoord goed kan beargumenteren.
Verder kijken – Vraag de leerlingen om te bedenken wat voor soort muziek zou passen bij het andere schilderij.