muziekmethode voor de basisschool
Lees het voorleesgedicht voor. Bespreek de vragen.
Invloed geven – Laat een leerling het gedicht voorlezen.
Bekijk samen het filmpje.
Mening geven – Vraag de leerlingen naar hun mening over het sluiten van huwelijken waarin niet de liefde belangrijk was, maar de erfenis.
Bekijk de afbeeldingen. Je ziet een luit, een vedel, een harp en een fluit.
Verder kijken – Maak de leerlingen bewust van het feit dat deze instrumenten de voorlopers zijn van onze huidige instrumenten. Van welke bekende instrumenten zijn ze familie? (luit = gitaar, vedel = viool, harp = harp, fluit = blokfluit, dwarsfluit)
Beluister de luisterfragmenten. Je hoort de volgorde 6, 4, 5, 1, 3, 2.
Invloed geven – Laat de hele klas in stilte antwoorden door het juiste aantal vingers op te steken (bijvoorbeeld 5 vingers als je denkt dat het melodie 5 is).
Leer de leerlingen het lied.
Focussen – Vraag de leerlingen voordat je het lied laat horen om zich te visualiseren hoe een troubadour dit lied zong tijdens de Middeleeuwen.