• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Methodeconcept
    • Zo werkt het
    • Onze visie
    • Onze 9 werkvormen
    • Veelgestelde vragen
  • Inhoud
    • Groep 1/2
    • Groep 3
    • Groep 4
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
    • Combinatiegroepen
    • Implementatie
  • Ervaringen
  • Licentie
    • Probeer 3 weken gratis
    • Licentiekosten per jaar
    • Abonneer op de methode
    • Info over subsidie
  • Heel België Zingt
    • Heel België Zingt
  • Ons team
  • Blog
  • Login
  • Contact

Muziek & Meer Digitaal

muziekmethode voor de basisschool

  • Methodeconcept
    • Zo werkt het
    • Onze visie
    • Onze 9 werkvormen
    • Veelgestelde vragen
  • Inhoud
    • Groep 1/2
    • Groep 3
    • Groep 4
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
    • Combinatiegroepen
    • Implementatie
  • Ervaringen
  • Licentie
    • Probeer 3 weken gratis
    • Licentiekosten per jaar
    • Abonneer op de methode
    • Info over subsidie
  • Heel België Zingt
    • Heel België Zingt
  • Ons team
  • Blog
  • Login
  • Contact
  • Groep 1/2
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Dierendag
  • 1
  • Herfst
  • Winter
  • Lente
  • Zomer
  • Sinterklaas
  • Kerst
  • Nieuwjaar
  • Carnaval
  • Pasen
  • Koningsdag
  • Moeder-vaderdag
  • Liefde
  • Familie
  • Baby
  • Groeien
  • Lichaam
  • Emoties
  • Huizen
  • Natuur
  • Boerderij
  • Kleur
  • Instrumenten
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Gratis muziekles Sinterklaas
  • Gratis les Maak je eigen rap
  • Gratis les Leer hoe een elektrisch gitaar werkt
  • Gratis les Leer een drumritme drummen
  • Gratis les Ontdek de Blues
  • Gratis les Ontdek Beethoven
  • Gratis les Leer over love songs in de middeleeuwen

    Hoe leren kinderen om hun creatieve vermogens niet te gebruiken?

    13 februari 2019

    Het onderwijs van nu is sterk gericht op het behalen van meetbare resultaten. We toetsen onze leerlingen voortdurend op hun voortgang. Want we willen inzicht in hun ontwikkeling. Leerresultaten moeten meetbaar zijn. Maar wat betekent dit eigenlijk voor de ontwikkeling van leerlingen? Welke denkstrategie trainen kinderen als we ze voortdurend tegen de prestatie-meetlat leggen?

    Training van linkerhersenhelft

    Met meetbaar onderwijs (vast te leggen in scores) trainen we de linkerhersenhelft van kinderen:

    1. Rechtlijnig en logisch denken (‘A + B = C’)
    2. Denken in goed en fout
    3. 1 oplossing voor 1 probleem bedenken (‘dit is het goede antwoord’)
    4. Ontwikkeling van oordelend vermogen (‘dit is zoals het is’)
    5. Meten met anderen (‘ik scoor hoger / lager dan de ander’)
    6. Gesloten antwoorden geven (‘zo is het goed’)

    Training van rechterhersenhelft

    Met creativiteitsonderwijs (niet vast te leggen in scores, maar in relaties/verhoudingen) trainen we de rechterhersenhelft van kinderen:

    1. Associatief denken (‘A is verbonden met B en C’)
    2. Verbanden leggen (‘dit heeft relatie met dat’)
    3. Meerdere oplossingen voor 1 probleem bedenken (‘dit kan, maar dit ook’)
    4. Waarnemend vermogen ontwikkelen (‘ik zie dit, maar een ander ziet misschien dat’)
    5. Zichzelf vergelijken met zichzelf (‘ik ben gegroeid’)
    6. Mogelijkheden zien (‘ik kijk graag verder’)

    Hoe meet je creatieve ontwikkeling?

    De linkerhersenhelft is gefocust op het produceren van ‘goede-antwoorden-output’. De rechtserhersenhelft is daarentegen gefocust op het produceren van ‘creatieve-output’. De 'creatieve-output' van de rechterhersenhelft kunnen we, in tegenstelling tot ‘goede-antwoorden-output’ van de linkerhersenhelft, niet toetsen met scores. Het creatieve denken laat zich niet meten met concrete cijfers. Want het draait om de verhoudingen en verbanden die een kind ziet. Dat is niet in cijfers uit te drukken.

    Toetscultuur en eenzijdige breintraining

    In Nederlandse basisscholen overheerst de toetscultuur. Omdat we willen zien waar kinderen staan. Maar zie je hoe de toetscultuur leidt tot eenzijdige breintraining? Doordat 'creatieve-output' van de rechtserhersenhelft zich niet laat meten met concrete cijfers, sneuvelen de creatieve vakken als eerste. De toetscultuur zorgt er voor dat we voorrang geven aan onderwijs dat meetbaar is. Zodra het vak niet meetbaar is, is het bijzaak.

    Balans in ontwikkeling beide hersenhelften

    Dus schuift muziekles in een hoekje en wordt tekenen gezien als een pleziertje. Terwijl creatieve vakken bij uitstek geschikt zijn om de rechterhersenhelft te ontwikkelen. De ontwikkeling van het associatieve denken, het denken in mogelijkheden en het leggen van verbanden train je met creatieve vakken. Toch is het onderwijs vrijwel uitsluitend gericht op de ontwikkeling van de (meetbare) linkerhersenhelft. De linkerhersenhelft groeit en groeit. Maar we leren kinderen amper hoe ze hun rechterhersenhelft kunnen benutten.

    Benut het volle potentieel

    Risico nemen, proberen, innoveren, experimenteren, doorzetten: door de toetscultuur een te dominante plek te geven, leren we het kinderen af in plaats van aan. Geef creativiteitsonderwijs de plek die het verdient: gelijkwaardig naast het meetbare onderwijs. Zodat we kinderen leren hoe je je volle potentieel benut. Aan beide kanten.

    [Jennemieke Snijders (Conservatorium Maastricht & Communicatie Fontys Eindhoven) werkte als muziekjuf en is nu auteur van de muziekmethode Muziek & Meer Digitaal. Daarnaast helpt ze mensen om zich te verbinden met hun eigen muzikale en creatieve talent bij bij Tinksel Muziekcreatie]

    • Home
    • Inloggen
    • Liedjeslijst
    • Leerlijn notenschrift
    • Feedback
    • Heel België Zingt
    • Contact

    Welkom, bezoeker!

    Uitgever

    Tinksel Muziekcreatie
    KvK 17210575
    BTW NL 1654.45.889.B01

    Vraag de gratis proefcode aan

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    • Home
    • Inloggen
    • Liedjeslijst
    • Leerlijn notenschrift
    • Feedback
    • Heel België Zingt
    • Contact

    © Copyright 2017 - 2025 Muziek & Meer Digitaal · Alle rechten voorbehouden