Hoe krijg ik het kind in de leerstand?
De mate waarin een kind autonomie en status ervaart, bepaalt of zijn brein in de leerstand komt. Met autonomie bedoel ik de mate van invloed die een kind ervaart om zijn eigen keuzes en beslissingen te maken. Met status bedoel ik het aanzien dat een kind ervaart in een groep (of gezin).
Kortom: geef je een kind de ruimte om eigen keuzes en beslissingen te maken, dan wordt het leergieriger. En laat je tegenover de groep weten dat je het kind waardeert, dan zet het een stapje dichter richting de lesstof. Zodra een kind meer autonomie en status ervaart, opent het brein zich om te leren.
Hoe kan dat dan?
Dat komt omdat het brein statusverhoging en meer autonomie als beloning ziet. Het brein maakt dopamine aan, wat nodig is om tot nieuwe inzichten te komen, creatief te zijn en te veranderen.
Hoe doe je dat, autonomie en status bevorderen?
Dat doe je bijvoorbeeld door kinderen uit te nodigen om mee te denken, opties te genereren, vragen te laten stellen, waardering te geven en trots te stimuleren.
En daar helpt de muziekmethode bij?
Ja. Elke werkvorm hebben we voorzien van een motiviatietip die je inspiratie geeft om het gevoel van autonomie en status van de leerlingen te verhogen. We hebben een videootje gemaakt waarin je kunt zien hoe dat in de praktijk werkt. Bekijk de video over werkvormen.
[Jennemieke Snijders (Conservatorium Maastricht & Communicatie Fontys Eindhoven) werkte als muziekjuf en is nu auteur van de muziekmethode Muziek & Meer Digitaal. Daarnaast helpt ze mensen om zich te verbinden met hun eigen muzikale en creatieve talent bij bij Tinksel Muziekcreatie]